sunnuntai 27. syyskuuta 2015

TOTTA VAI TARUA –OIKEAT VASTAUKSET

Toissapäivänä tein Totta vai tarua? –postauksen, jossa esitin seitsemän väiteparia, joista toinen on puppua. Väittämiä oli hankala keksiä, mutta lopulta sain jotain aikaiseksi. Ja kiitos Menninkäinen, kun osallistuit! Muutkin olisitte voineet rohkeasti heittää omat arvauksenne!

Mutta pitemmittä puheitta nyt siis oikeat vastaukset ja tarinat niiden takaa.
1. a) Minua on luultu Scarlett Johanssoniksi.
    b) Törmäsin omaan kaksoisolentooni.
Oikea vastaus on B. Olen todellakin törmännyt omaan kaksoisolentooni. Tämä tapahtui ollessani matkalla Prahassa 8 vuotta sitten. Olimme kaupungilla nähtävyyksiin tutustumassa, kun näin hänet. Naisen, joka näytti aivan minulta ja pukeutumistyylikin oli melko samanlainen ja varmaan oltiin myös suhkot samanikäisiä.Vain hiukset olivat erilaiset. Ne olivat blondit, kuten minullakin silloin, mutta kauttaaltaan pikkuleteillä. Hauskinta on, että myös hän huomasi minut ja tuijotimme vain toisiamme hetken, joka tuntui ikuisuudelta. En koskaan unohda sitä. Minun olisi tehnyt mieli mennä juttelemaan hänen kanssaan, mutta en uskaltanut. Mikä harmittaa edelleenkin ihan hirveästi! Kaikista oudointa on kuitenkin, että ennen tätä tapausta vuosia aikaisemmin, ollessani teini, olin nähnyt unen, jossa katsoin itseäni peilistä. Näin itseni, mutta hiukset olivat blondit ja pikkuleteillä.Vaikka siihen aikaan hiukseni olivat kastanjanruskeat! Jostain syystä uni jäi mieleeni.
2. a) Käsilaukustani kähvellettiin arvo-omaisuuteni Madridissa.
    b) Minulta ei ole koskaan varastettu mitään, eikä minulle ole muutenkaan      
       sattunut mitään ikävää ulkomailla.
Oikea vastaus on B. Minulle ei tosiaankaan ole sattunut mitään ikävää, varkauksia tai muuta sellaista ulkomailla ollessa tai täällä Espanjassa asuessa. Koputetaan puuta. Tuo Madrid –juttu sattui kaverilleni. Barcelonassa olen nähnyt, miten muut ovat joutuneet varkauden uhriksi. Tavallaan olen jopa odottanut, milloin minulle sattuu jotain ikävää. Onneksi en ole sitä päivää nähnyt. Ainoa ikävä reissulla sattunut tappaus tapahtui sekin Suomessa.

3. a) Olen ollut auto-onnettomuudessa.
    b) Kämppäni yritettiin tuhopolttaa.
Kolmas kysymys oli kompa. Valitettavasti sekä A että B ovat täysin totta. Olen tosiaan ollut auto-onnettomuudessa. Menin kaverin kaverin kyytiin ystäväni kanssa. Poika oli juuri saanut kortin ja kaasujalka painoi. Hän ajoi ihan liian kovaa, tuli mutka ja koko auto singahti pöpelikköön liian suuren nopeuden seurauksena.

Henkilövahingoilta vältyttiin, mutta minulle jäi loppuiän trauma, vaikka tapauksesta on aikaa yli 10 vuotta. Jos olen jonkun kyydissä ja tämä ajaa liian kovaa (eli yli sallitun nopeusrajoituksen) alkavat käteni ja koko kroppa hikoilla ja alan pyytää nopeuden hiljentämistä.

Myös tuo toinen väittämä on totta. En tiedä kuka tai miksi, koska syyllistä ei saatu koskaan kiinni. Mutta luultavasti joku hullu suomalainen, joka sai perjantai-illan huuruissaan neronleimauksen. En ollut kämpän ainoa asukas, mutta onneksemme kumpikaan ei ollut paikalla tapauksen sattuessa. Joku oli tullut kirveellä sisään ja yrittänyt sytyttää paikan tuleen. Aikaiseksi hän sai savuvahinkoa ja siihen kämppiksen kissa kuoli. Muuten kämppä säästyi. En edelleenkään voi käsittää tapausta, mutta asuinalue oli kieltämättä hieman levotonta. Muutin pois toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

4. a) Joku ajoi luvatta autollani ilman avaimia ja ovien ollessa lukossa.
    b) Olen ajanut autolla puuhun.
Oikea vastaus on A. Olin töissä eräässä tapahtumassa toisella paikkakunnalla, jonne menin autolla. Minun piti pitää kirjaa kilometreistä, sillä työnantaja kustantaisi työaikana tehdyt ajot. Yövyin tapahtuma-alueella. Kun tuli kotiinlähdön aika ihmettelin, miten yön aikana kilometrejä oli tullut lisää huomattavan paljon ja kaiken lisäksi ratin alaosasta tuli joku osa esiin, jota ei ollut aikaisemmin siinä näkynyt. Kysyin autojen päälle ymmärtävältä sedältäni voiko olla mahdollista, että joku saa auton käyntiin ilman avaimia. Se on mahdollista. Ovet olivat olleet lukossa, mutta varmaan ovet saa suhkot helposti auki vanhoista autoista. Tapaus on edelleenkin minulle täysi mysteeri, mutta onneksi kuka ikinä olikaan, palautti auton minulle. Tästä on aikaa kymmenkunta vuotta.

5. a) Minulla on ollut hoidossa koirasusi.
    b) Olen nähnyt suden.
Oikea vastaus on A. Meillä tosiaan oli hoidossa jonkun aikaa ihan oikea koirasusi. Siinä oli 1/6 sutta. Se näytti ihan sudelta ja se ei osannut haukkua. Me pidettiin sitä häkissä ja vähän pelkäsin sitä. Minulla on vieläkin kuvia tallella ja ajattelen, että vau, olen joskus hoitanut koirasutta.

6. a) Animaattorina (tourist entertainer) työskennellessäni puhuin päivittäin englantia ja  
    opin siten täydellisen skottiaksentin.
    b) Minut on valittu hotellin parhaimmaksi animaattoriksi.
Oikea vastaus on B.  Minut on tosiaan valittu parhaimmaksi animaattoriksi, vaikka alku oli hankala. Kyseessä ei ollut mikään maailman helpoin työ ja kielitaitoakin vaadittiin. Olin kesän hotellin mini-klubissa. Lapsia oli paljon, mutta työ oli antoisaa. Minulla on edelleen tallella diplomi ja työtodistus todella hyvine suosituksineen ja maininta, että olin paras animaattori.

7. a) Olen pelannut mölkkyä, mutta en kyykkää.
    b) Olen pelannut kyykkää, mutta en mölkkyä. 
Oikea vastaus on B. Olen karjalainen, joten tietenkin jo koulun puolesta piti tutustua kyykkään. Joskin jos nyt pitäisi pelata sitä, niin en muistaisi sääntöjä. Mutta mölkky, siitä minä en tiedä mitään.
Tällaisia paljastuksia minun elämästä. Yllättikö joku vastaus?

Ensi viikolla, mahdollisesti jo huomenna, yritän saada valmiiksi siitä mystisestä kylästä kertovan matkapostauksen ja kertoa lisää matkastamme. Joten olkaa kuulolla! Mukavan leppoisaa sunnuntaita!
post signature

6 kommenttia:

  1. Kauheaa tuo tuhopolttoyritys ja kissan kuolema! Onneksi ette olleet kotona, miten paljon suurempi järkytys se olisi vielä ollut kun joku hakkaa kirveellä oveen. Mielenkiintoinen tapahtuma kyllä tuo auton "lainaaminenkin". Ehkä jonkun kokeilunhaluisen teki mieli käydä heittämässä pieni lenkki? Todella kiva kyllä, että palautti auton takaisin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli kyllä kauheaa. Eniten just suututti viattoman luontokappaleen kuolema, mutta myös teon järjettömyys. Joo, en käsitä tuota auton lainaamisjuttua. Ehkäpä tosiaan halus heittää vaan lenkin, mut onneks palautti. Olis ollu aika ikävä yllätys huomata, ettei auto olisikaan parkissa. En ehkä olis huomannu koko asiaa, ellen just nimenomaan olis ollu tarkkana niitten kilometrimäärien takia. :P

      Poista
  2. Näitäpä oli kyllä mielenkiintoista lukea! Kaikkea sitä on kyllä sattunutkin, varsinkin tuo auto-onnettomuus ja tuhopolttoyritys! Täytyi kyllä miettiä jokaisin kohdalla, että kumpikohan näistä nyt sitten on totta:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! Eka kyllä arvelin ja mietin pitkään, uskallanko painaa julkaise -nappia. Mut toisaalta mietin sit, että blogissa on hyvä joskus kirjoittaa niistä kurjistakin kokemuksista. Ei se elämä ole pelkkää ruusuilla tanssimista. :D

      Poista
  3. Taisi mulla muutama mennä kohdilleen... Olipa hurjia ja outojakin tarinoita mukana! Kaikkea sitä meille sattuu ja tapahtuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä! :) Joo, kaikkea sitä onkin sattunut ja tapahtunut. :D Mut nuo kokemukset on joko kasvattaneet ja tehneet minut vahvemmaksi tai jääneet hauskaksi muistoksi. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)